عمرو أديب يلمح لاتهام محمد علي بالتورط في مخطط اغتيال السيسي بالمعمورة

عمرو أديب يلمح لاتهام محمد علي بالتورط في مخطط اغتيال السيسي بالمعمورة
الوقائع الاخبارية : ألمح الإعلامي المصري عمرو أديب إلى تورط رجل الأعمال والمقاول محمد علي في محاولة اغتيال الرئيس عبد الفتاح السيسي التي كُشف النقاب عن تفاصيلها أمس.

وعرض "أديب" مقاطع فيديو لاثنين من المتورطين في محاولة التخطيط لتلك العملية وهما محمود هاني قبلان، الذي اعتنق الفكر الجهادي عام 2013، أحمد محمد إمام نجم.

وقال "نجم" : "في 2017 انضميت للواء الثورة الإخواني عشان أنفذ عمليات عنف ضد الدولة بعد عزل مرسي وبعد كده أخدت دورات إعداد على السلاح الألي ورصد الأهداف وأول حاجة عملتها في رصد الأهداف إني رصدت شخصية مهمة بتمر بركاب في منطقة المهندسين".

وتابع: "وبعد كده المسئول الحركي عمار كلفني إني أروح شقة تابعة للحركة في منطقة المعمورة ومن هناك أرصد استراحة رئاسة الجمهورية واستلمت 2 كاميرا تصوير وكنت برصد المنطقة المحيطة بالاستراحة والجزء الباين من المبنى من ورا السور وكنت بتابع تقارير الرصد مع المسئول الحركي عمار".

واستطرد: "عمار بلغني إن فيه شخص عنده معلومة إن الريس بيتردد على المكان بطيارة خاصة ووقت تردده واحد من التنظيم هيكون موجود ومعاه بندقية قناصة وهينفذ العملية من الشقة اللي كنت بصور منها الاستراحة".

وعلق أديب: "لما جابوا العيال دي، سألوهم طيب بتعرفوا الناس اللي جوه استراحة المعمورة ازاي وبتعرفوا التحركات إزاي، قالوا فيه حد جوه بيقولنا على التحركات"، متسائلًا: "إنت كنت شغال في أنهي مشروع يا محمد علي؟ جايز ميكنش الراجل اللي جوه ده محمد علي مش عاوز أظلمه".

وتابع: "الراجل اللي جوه لما عرف أنه اتقال مين اللي كان بيدي المعلومات من جوه، قال أجرى بقى وأبقى بطل، أبقى عظيم".
تابعوا الوقائع على
 
جميع الحقوق محفوظة للوقائع الإخبارية © 2010 - 2021
لا مانع من الاقتباس وإعادة النشر شريطة ذكر المصدر ( الوقائع الإخبارية )
تصميم و تطوير